Charakterystycznym dodatkiem programu Szczęśliwych Geniuszy są kamyczki- błyszczące, kolorowe szkiełka o różnej wielkości i gramaturze.

System kamyczkowy pokazuje dziecku, jaką moc zdobyło. Przedstawienie tego
w sposób obrazowy jest konieczne na pewnym etapie rozwoju dziecka i wynika z jego postrzegania świata. Atrakcyjna opowieść o kamyczkach i mocy wskazuje, jak stawać się lepszym, pracując nad sobą. Dzięki niej dzieci dowiadują się, że w kamyczkach nie ma ukrytej siły, a znajduje się ona w ich wnętrzu. Kamyczki są tylko wyobrażeniem, ile umiejętności i wiedzy już zdobyli. W konsekwencji posiadania coraz większej mocy ich życie zaczyna się zmieniać. Umiejętności społeczne i samoświadomość przyczynią się do tego, że inni będą chcieli się z nimi przyjaźnić. Wpłyną na lepsze oceny w szkole i zaradność
w trudnych sytuacjach. Dzięki pozytywnemu myśleniu i zaangażowaniu ich marzenia zaczną się spełniać.

Motywacja zewnętrzna w postaci kamyczków stwarza zaangażowanie i determinację do wykonania często trudnych ćwiczeń u dzieci znajdujących się na określonym etapie rozwoju. Te z kolei wzmacniają niżej wymienione umiejętności społeczne:

  • pracowanie i działanie w zgodzie z innymi;
  • pomaganie innym, szczególnie tym, którzy wykazują niższe umiejętności niż oni sami;
  • niepoddawanie się i niezniechęcanie się mimo niewygrywania;
  • działanie z odwagą oraz porzucenie wstydu i lęku;
  • uświadomienie sobie własnych i cudzych emocji.

Kamyczki to tylko świecące szkiełka i nie spełniają życzeń czy zachcianek. Jednak pozwalają odkryć dziecku pokłady radości, szczęścia i satysfakcji z wykonanego zadania. Są symbolem ich wkładu, działania, zdobywania nowych umiejętności. To odpowiedź na potrzebę fantazjowania i myślenia obrazowego, jako przywilej i prawo dzieci. Ich celem jest wspieranie dojrzewającej motywacji wewnętrznej, aby działać nie dlatego, że coś się z tego będzie mieć, a dlatego, że dzięki temu życie nasze lub innych stanie się bardziej wartościowe. Dzięki wzrostowi świadomości kamyki zaczynają być miłym dodatkiem do zajęć, aż przestają mieć znaczenie i stają się tylko pamiątką.