GRY I ZABAWY PODNOSZĄCE UMIEJĘTNOŚCI INTERPERSONALNE
Rozwijanie inteligencji emocjonalnej:
- Zabawy integracyjne – budowanie atmosfery zaufania, poczucia współprzynależności, bezpieczeństwa, akceptacji, wzajemnego poszanowania, życzliwości i umiejętności myślenia grupowego.
- Kształtowanie świadomości odpowiedzialności za swoje zachowania – wzmacnianie obowiązkowości, samokontroli, odpowiedzialności.
- Zapoznanie uczestników z prostymi ćwiczeniami ruchowymi, oddechowymi i relaksacyjnymi, usuwającymi nagromadzony stres, przyczynę życiowych niepowodzeń, powstawania przemocy, uzależnień, trudności w nauce.
- Poznawanie technik pracy z lękiem, złością, wstydem, opartych na technikach oddechowych i uwalniania emocji.
- Budowanie poczucia własnej wartości, pewności siebie i wewnętrznego spokoju.
Nauka asertywności zachowań
- Poznanie sposobów wyrażania swoich opinii w taki sposób, aby nikogo nie urazić (właściwe komunikaty, wzajemny szacunek).
- Uczenie się odpowiedzialności za zachowania i postawy – jak działamy na innych.
- Rozwijanie umiejętności nieagresywnego rozwiązywania konfliktów, konstruktywnego porozumiewania się oraz tworzenia satysfakcjonujących relacji z ludźmi.
Współpraca i zdrowa konkurencja
- Udział w zadaniach drużynowych, konkursach, turniejach, grach i zawodach sportowych częste zmiany w grupach uczące współpracy.
Rozbudzanie świadomości ekologicznej
- Wymyślamy i robimy wspólną akcję dla dobra przyrody.
GRY I ZABAWY ROZBUDZAJĄCE WYOBRAŹNIĘ I TWÓRCZE MYŚLENIE
Zabawy z twórczością
- Przygotowujemy przedstawienia oparte na bajkach, przypowieściach, scenkach obrazujących sposoby radzenia sobie z problemami; przydzielamy role, tworzymy stroje i rekwizyty, piszemy scenariusze.
- Wspólnie tworzymy (np. rzeźby ze śniegu, rzeźby w piasku, szałasy, kompozycje z szyszek).
- Malujemy mandale i rysunki terapeutyczne – ujawnianie talentów.
- Wykonujemy kolaże, dotyczące poznawanych zagadnień.
- Wspólnie tańczymy i śpiewamy.
- Rozwiązujemy detektywistyczne zagadki prowadzące do ukrytego skarbu.
Obserwacja i kontemplacja przyrody
- Rozumienie jedności ze światem.
- Co dla ciebie jest cudem?
Zajęcia kinezjologiczne
- Poprawa współpracy między półkulami mózgowymi, m.in. prowadząca do zmniejszenia dysleksji.
Ćwiczenia spostrzegawczości
- Pokażą dzieciom, jak wielkim potencjałem intelektualnym dysponują – „zauważ to, czego inni nie widzą”.
Wieczory z książką
- Codzienne czytanie bajek terapeutycznych, pereł mądrości i opowieści z morałem – przypowieści wplatane w zajęcia rozbudzają wyobraźnię i wrażliwość.